EVELINE NIKKELS

VOORZITTER

Eveline Nikkels werd geboren in 1944 en studeerde musicologie en filosofie aan de Rijksuniversiteit van Utrecht. Zij promoveerde in 1984 op een eigen onderwerp: de invloed van de filosofie van Nietzsche op de muziek van Gustav Mahler. Hierna werd zij een veel gevraagd spreker op congressen in binnen- en buitenland. Zij heeft vele boeken geschreven waarbij het zwaartepunt ligt in het Fin de Siècle met in de hoofdrol op Gustav Mahler. In haar vrije tijd leidt Eveline Nikkels reizen naar de belangrijkste muziekfestivals in Europa. Samen met Matthijs Boumans verzorgde zij de uitgave Briefwechsel Alma Mahler – Allert de Lange Verlag (Den Haag, 2020).

FLORIS BEENHAKKER

PENNINGMEESTER / JURIDISCHE EN ORGANISATORISCHE ZAKEN

In zijn eerste dertig levensjaren leerde Floris – naast andere muziekstijlen – het klassieke repertoire kennen, maar Gustav Mahler zat daar niet bij. Totdat Mahler met ‘de negende’ onverhoeds bij hem binnenkwam en hem niet meer los liet. Sindsdien verdiept hij zich in diens muziek, teksten en leven. Floris groeide op in Amersfoort en woont inmiddels, met zijn vrouw, al tientallen jaren in het Groninger land. Van daaruit bezoekt hij concerten in Nederlandse en Europese steden. Zijn loopbaan ging langs gezondheidszorg, leidinggevende functies, ondernemerschap, mediation en advocatuur en nog steeds is hij actief als raadsman voor zorgverleners. De aldus opgedane kennis en ervaring neemt hij mee in zijn functie als bestuurder van onze stichting.

ANTON VAN KEMPEN

SECRETARIS / PR-MARKETING-MEDIASTRATEGIE

Studeerde Nederlandse taal-en letterkunde aan de Universiteit van Leiden. Hij is werkzaam als uitgever en media-adviseur. Daarnaast schrijft hij een biografie over de vergeten bariton en radiopionier Cornelis Bronsgeest (1878-1957). Zijn liefde voor het werk van Gustav Mahler begon in de studententijd met de Vierde en Vijfde symfonie, gevolgd door de Tweede en Derde. Favoriete vertolkers zijn (onveranderlijk) Claudio Abbado, Mariss Jansons en Bernard Haitink. Sinds de Mahler-reeks in het Concertgebouw (2010-2011) is hij een steeds gepassioneerder luisteraar van vrijwel alle symfonieën en liederen geworden. De Achtste is vooralsnog work in progress...

FREDDY VAN MAURIK

VICEVOORZITTER / WEBMASTER

Freddy van Maurik studeerde in 2003 af als musicoloog aan de Universiteit Utrecht bij prof. dr. Paul Op de Coul met een scriptie over de vroege handschriften van Mahler, te weten de Klavierquartettsatz, het scherzo-fragment voor pianokwartet, eentweetal liedfragmenten en een vroege schets van het Kräftig, bewegt uit de Eerste symfonie. Sinds 2006 maakt hij deel uit van de redactie, en sinds 2009 is hij lid van het bestuur van de GMSN.